Sunday 14 July 2013

MENINGKAT TAPI RAMAI MEREMPAT?

 Kutipan Zakat meningkat tetapi malang masih ada yang terbiar merempat

Kesedaran masyarakat berhubung pembayaran zakat memang bertambah berikutan peningkatan jumlah pembayar. Ini dibuktikan apabila tahun lalu PPZ Wilayah Persekutuan mengutip RM275 juta zakat harta iaitu lebih 25 peratus daripada RM1.27 bilion kutipan zakat harta seluruh negara.

Malah, kajian mendapati pada 2011, potensi pembayar zakat di Wilayah Persekutuan ialah 124,957, termasuk individu (120,328) dan syarikat. Kalau dilihat daripada pencapaian tahun lalu, pembayar zakat di Wilayah Persekutuan bagi individu dan syarikat ialah 89,101 pembayar.

Dalam aspek pengurusan zakat, PPZ-MAIWP adalah antara negeri tertinggi kutipan zakat dan pengagihan wang zakatnya.

Bagi zakat simpanan, peningkatannya kira-kira 16 peratus iaitu RM14.98 juta berbanding RM13.4 juta tahun lalu ~ Laporan penuh sila baca di ( SINI )

Kutipan Zakat meningkat tetapi malang masih ada yang terbiar merempat...

    RAWANG – Seramai 20 orang anak yatim hidup serba daif di sebuah rumah teres setingkat selepas mendakwa mereka dihalau oleh pihak pengurusan Pusat Jagaan Anak Yatim Nur Ikhlas (Nur Ikhlas) di Sri Kundang di sini hanya kerana mereka tidak mampu membayar yuran bulanan RM150 kepada pusat jagaan itu.

    Nasib baik ada seorang penduduk tempatan di kawasan itu yang bersimpati membenarkan 20 anak yatim yang kesemuanya lelaki berusia tujuh hingga 15 tahun menumpang di sebuah rumah teres miliknya.

    Jarak antara rumah anak yatim di Sri Kundang dengan rumah teres yang didiami 20 anak yatim itu sekarang kira-kira lima kilometer.

    Rumah teres yang mempunyai tiga bilik tidur dengan satu bilik air itu sudah dijadikan tempat perlindungan kepada anak-anak malang itu sejak lebih enam bulan lalu dan diberi nama Pusat Jagaan Anak Yatim Sri Kundang (AYSK).

    Pengasas AYSK, Nor Azmi Jusoh mendakwa, kemelut 20 anak yatim itu tercetus pada tahun lalu apabila pihak pengurusan Nur Ikhlas membuat keputusan untuk mengenakan yuran bulanan sebanyak RM150 kepada setiap penghuninya berkuat kuasa Januari tahun ini ~ Kosmo


Mengapa jadi begini?.. Adakah perlu anak-anak Yatim yang berugama Islam ini mengemukakan masaalah mereka kepada pihak Gereja pula?

Kemana perginya kutipan yang berjuta-juta RM jumlahnya itu?

Kita sering ditekankan akan kewajipan membayar Zakat dan kepentingan Zakat dibayar dalam menyumbang kepada pembangunan negara.. tetapi kenapa tidak dipamirkan secara terbuka kemana setiap sen dari kutipan Zakat itu dibelanja?

No comments:

Post a Comment