Saturday 9 February 2013

HALANGAN SG TENGI MENULAR KE BUKIT KUANTAN


Kejadian ini berlaku beberapa hari selepas tragedi serangan di program ceramah Mazlan Aliman dekat Felda Sungai Tengi, Hulu Selangor.
<iframe width="400" height="300" src="http://www.youtube.com/embed/dv_6bW7IvYE?feature=player_detailpage" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>Program ceramah Datuk Seri Anwar Ibrahim di Felda Bukit Kuantan, dihalang oleh beberapa kumpulan anak muda petang tadi.





Program yang sepatutnya bermula jam 5.45 itu akhirnya dibatalkan selepas Ketua Umum PKR itu mengambil keputusan untuk berpatah balik ke lokasi lain di Cenderawasih, Kuantan (Parlimen Indera Mahkota) akibat tidak mahu berlaku kejadian yang tidak diingin.

Menurut sumber, hampir 20 orang anak muda yang bukan dilihat bukan anak tempatan menunggu ketibaan rombongan Anwar di kesemua lokasi masuk ke Felda terbabit.

Tidak cukup dengan halangan manusia, mereka juga meletakkan beberapa buah lori yang bertujuan untuk menghalang kenderaan masuk.


Seperti biasa, dapat dilihat beberapa orang anggota polis juga ada bersama mereka.

Tidak dapat dipastikan, polis memantau atau sebaliknya.

Namun, jika dilihat kepada kejadian di Sungai Tengi, kemungkinan senarionya adalah sama.

Apapun, mujurlah tiada insiden lebih buruk berlaku. Orang ramai yang menunggu Anwar di lokasi ceramah akhirnya beramai-ramai keluar selepas mengetahui rombongannya dihalang.

Kawalan pintu masuk dibuka semula selepas kesemua mereka mendapati rombongan Anwar telah berpatah balik meninggalkan lokasi terbabit.

Apapun kejadian ini adalah satu lagi cara untuk menghalang program Pakatan Rakyat dalam sebuah negara demokrasi berpelembagaan seperti Malaysia ini.

Ia jelas bercanggah dengan hak-hak dan kebebasan seperti yang termaktub dalam perlembagaan. Tambahan pula parti pembangkang adalah pertubuhan yang sah dari segi undang-undang.

Felda Bukit Kuantan terletak dalam DUN Sungai Lembing kawasan Parlimen Paya Besar.

Apapun, semua yang berlaku ini menambahkan amarah rakyat kepada BN pada Pilihanraya umum ini sebenarnya. ~ Pahang Daily Online 

Gambar di atas datangnya dari FB Haji Abas Haji Awang.. beliau melaporkan..

No comments:

Post a Comment