SHAH ALAM 29 OGOS: Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) patut
memberi pampasan kepada pengguna yang terjejas setiap kali berlaku
gangguan bekalan air, kata Rafizi Ramli.
Ahli Parlimen Pandan itu berkata, kegagalan Syabas menyelenggara
rumah pam di Wangsa Maju sehingga menyebabkan gangguan benar-benar
mengecewakan rakyat dan tidak boleh diterima sama sekali.
Katanya, Syabas selaku pemegang konsesi bekalan air terbesar di
Selangor harus memiliki sikap tanggungjawab dengan memberi pampasan
kepada pengguna yang terkesan dari gangguan bekalan air.
“Sebagai pemegang konsesi yang memonopoli di Lembah Klang, kelemahan
itu tidak boleh diterima sama sekali,” katanya pada kenyataan media hari
ini.
Kejadian sedemikian sama seperti berlaku Disember tahun lalu apabila
penduduk sekitar Pandan, Ampang, Gombak dan Wangsa Maju mengalami
gangguan bekalan air selama tiga minggu berikutan kerosakan di rumah pam
Wangsa Maju.
Mengulas lanjut, Rafizi berkata, satu keputusan dibuat untuk memfail
kes tuntutan terhadap Syabas di Tribunal Tuntutan Pengguna mengikut
Seksyen 53, Akta Perlindungan Pengguna 1999.
Seksyen itu menyebut: “Jika perkhidmatan dibekal kepada pengguna,
maka hendaklah tersirat suatu gerenti bahawa perkhidmatan itu akan
dijalankan dengan ketelitian dan kemahiran yang munasabah.”
“Jika Syabas ada ketelitian dan kemahiran yang munasabah, kelemahan
yang menyebabkan gangguan bekalan air berulang sudah lama diatasi,” kata
Rafizi.
Selain itu, beliau berkata, Pusat Khidmat Parlimen Pandan membantu
pengguna untuk mengisi maklumat di www.rafiziramli.com/tribunalpengguna
bagi memfailkan kes tuntutan pampasan.
Selain menulis surat kepada Pengerusi Syabas, Tan Sri Rozali Ismail
untuk meminta penjelasan, beliau berkata, langkah itu sebagai kempen
tersusun supaya Syabas bertanggungjawab setiap kali berlaku gangguan
bekalan air.
- FZL
No comments:
Post a Comment