Friday 12 April 2013

LIHATLAH FAKTA UMNO TENTU MALU !


<iframe width="440" height="300" src="http://www.youtube.com/embed/8-NTdUKHbWI?feature=player_detailpage" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

- Selepas tsunami politik 2008, Umno mula bercakap soal melayu, Islam. Rakyat ditakut-takutkan untuk membuat perubahan. Jika PR menguasai Putrajaya, Umno mencanangkan kepada orang melayu bahawa DAP akan menjadi Perdana Menteri.

Bagaimanapun kempen Umno-BN tidak konsisten. Di hadapan orang cina pula Umno mengatakan jika PR menang, PAS akan jadi Perdana Menteri dan laksanakan hudud. Mana satu yang betul?

Ustaz Suhaimi Md Saad (Ketua Penerangan PAS Pahang) membentangkan hasil kajian perbandingan komposisi perwakilan melayu dan bukan melayu antara PR dan BN. Kajian tersebut menunjukkan PR meletakkan lebih ramai calon melayu berbanding Umno-BN. Juga ditunjukkan, kemenangan PR di beberapa buah kerusi telah berjaya meningkatkan jumlah ahli parlimen melayu kerana mereka telah mengalahkan calon-calon bukan melayu dari BN.

Menekuni perbandingan-perbandingan ini, mudah sahaja untuk difahami bahawa dakwaan Umno jika PR menang DAP akan jadi Perdana Menteri adalah tidak benar dan tidak berasas sama sekali.

****
Siri video ini dirakamkan di Program Ceramah Umum yang diadakan di Pusat Khidmat Umum PAS Cawangan Felda Tementi, Bera pada 26 Disember 2012 lalu.

No comments:

Post a Comment