Wednesday 28 August 2013

BUDAYA KITARSEMULA BN DITURUT CUEPACS?

CUEPACS RAYU KERAJAAN SEGERAKAN PENYERAPAN KAKITANGAN KONTRAK


 KANGAR, 26 Ogos (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) merayu kerajaan supaya menyegerakan penyerapan kira-kira 45,000 kakitangan kontrak ke jawatan tetap bagi menjamin masa depan mereka.Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman berkata perkara itu boleh dilaksanakan berikutan jumlah kekosongan jawatan dalam perkhidmatan awam kini menjangkau angka 100,000.
Bercakap kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dan dialog dengan kakitangan perkhidmatan awam anjuran Cuepacs Perlis di sini Isnin, beliau berharap perkara itu dapat direalisasikan menjelang akhir tahun depan.
Menurut Omar, adalah tidak adil jika pekerja kontrak yang berkhidmat begitu lama di jabatan kerajaan tidak diserap ke jawatan tetap walaupun berkali-kali menghadiri temu duga sedangkan orang luar yang langsung tiada pengalaman, dilihat lebih mudah menerima tawaran jawatan tetap.
"Ini menampakkan seolah-olah ada diskriminasi dalam perkhidmatan awam sedangkan kebanyakan kakitangan kontrak menunjukkan prestasi cemerlang dalam perkhidmatan," katanya pada majlis yang turut dihadiri Pengerusi Cuepacs Perlis, Md Jamel Khir Ismail.
Beliau bimbang dengan masa depan kakitangan kontrak apabila perkhidmatan mereka ditamatkan setelah kekosongan jawatan tetap diisi oleh individu lain.
Omar juga berharap jabatan dan agensi yang mempunyai kakitangan kontrak memastikan kakitangan terbabit diberi caruman dalam Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) supaya mereka boleh menuntut pampasan jika berlaku kemalangan.
Mengenai skim perumahan untuk kakitangan awam, beliau berharap kerajaan-kerajaan negeri mencontohi Wilayah Persekutuan yang menyediakan rumah yang dijual pada harga serendah RM120,000 yang pembayarannya dibuat melalui potongan gaji.
Katanya kerajaan perlu memberi perhatian terhadap masalah perumahan kakitangan awam kerana lebih 30 peratus daripada 1.4 juta penjawat awam di negara ini belum mempunyai kediaman sendiri.
Beliau berkata Cuepacs juga sedang berbincang dengan kerajaan supaya menurunkan kadar faedah pinjaman perumahan kakitangan perkhidmatan awam daripada empat peratus sekarang kepada satu peratus.

Bernama
27/8/2013

No comments:

Post a Comment