Sunday 22 September 2013

SPR PERLU DIAJAR ATAU BERLAJAR AGAR PRU14 TIDAK CELUPAR!

SUBANG JAYA 20 SEPT: Seorang pakar kimia mendedahkan dakwat kekal yang digunakan pada pilihan raya umum ke-13 (PRU 13) hanya mengandungi satu peratus argentum nitrat (silver nitrate).
Steven Ng berkata, dakwat kekal yang digunakan dalam pilihan raya lazimnya mengandungi antara 10 hingga 18 peratus argentum nitrat larut bagi meninggalkan tanda kehitaman dan bertahan beberapa hari.
“Pelbagai isu ditimbulkan orang ramai berhubung penggunaan dakwat kekal termasuk dakwaan mengatakan ia kekal dan ada tidak kekal.
“Tetapi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sendiri mengesahkan dakwat itu bersifat tidak kekal,” katanya ketika memberi keterangan sebagai saksi Tribunal Rakyat di Hotel Empire, hari ini.
Menolak dakwaan Kementerian Kesihatan kononnya argentum nitrat menyebabkan kanser sebagai tidak sahih, Stevan berkata, dakwat kekal yang dipalit di jari mengambil masa kira-kira 30 hingga 40 saat untuk benar-benar kering.
“SPR dakwa ia kering di jari pengundi dalam kurang dua saat sedangkan dakwat kekal perlu sekurang-kurangnya lebih 30 saat untuk lekat pada jari,” katanya.
Sementara itu, panel Tribunal Rakyat PRU-13, Profesor Ramlan Surbakti mencadangkan SPR mempelajari pengalaman Indonesia dalam penggunaan dakwat kekal.
Ia ekoran penggunaan dakwat kekal pada PRU 13 menimbulkan kontroversi kerana mudah tanggal.
“Saya sudah dua kali mengunjungi Malaysia untuk berkongsi pengalaman bersama SPR tentang kemahiran Indonesia menggunakan dakwat kekal.
“Saya tertanya-tanya mengapa SPR tidak mahu bertanya kepada negara lain cara penggunaan sebenar dakwat kekal,” katanya.

No comments:

Post a Comment