Monday 6 May 2013

PENGERUSI BN SELANGOR LEBIH POYO DARI KHIR TOYO !



 

Selasa 7 Mei 2013

Najib Lebih Gagal dari Pak Lah

KOMENTAR: Menyorot keputusan pilhanraya Umum 2008 lalu, sejurus tamat PRU-12, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang ketika itu merupakan Naib Presiden Umno membuat kejutan apabila mengkritik kegagalan Presiden Umno, Tun Abdullah Ahmad Badawi sehingga menyebabkan beberapa negeri jatuh ke tangan pembangkang.

Kritikan Muhyiddin juga ekoran dari keputusan PRU 12 yang mencatatkan BN mencatatkan hanya memenangi 140 kerusi parlimen dan 307 kerusi Dun.

Refleksi dari kritikan Muhyiddin, beliau dianggap hero kerana berani mengkritik presiden parti sehingga membawa kepada pengunduran Abdullah.Manakala habuan yang lebih besar ialah beliau di lantik menjadi Timbalan Presiden Umno sekali gus menjadi Timbalam Perdana Menteri.

Ramai antara penganalisa politik sedang menunggu apakah reaksi beliau berhubung keputusan PRU 13 yang baru berakhir.

Apakah Muyiddin akan menyusuli kritikan beliau terhadap Najib ekoran prestasi yang di cacatkan ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjadi Pengerusi BN memperoleh keputusanlebih daif dari era Abdullah.
PRU 13 yang berakhir lalu BN memperoleh 133 kerusi parlimen iaitu kurang tujuh kerusi dari zaman Pak Lah (Abdullah) iaitu 140 kerusi.

Begitu juga keseluruhan kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) yang merosot dari 307 kepada 275 kerusi iaitu susut 32 kerusi.

Lebih malang bagi Najib yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Selangor apabila negeri Jugra tersebut PR memenangi 44 kerusi Dun berbanding 36 kerusi ketika Pak Lah menjadi pengerusi BN.

Angka tersebut menunjukkan pertambahan 10 kerusi PR selangor sekali gus membolehkan PR Selangor memperoleh lebih dua pertiga (37 kerusi) majoriti di dalam Dewan Undangan Negeri.
Manakala BN hanya memperoleh 12 kerusi berbanding 20 kerusi pada 2008.

Ke manaa Peruntukan RM2.71 bilion Kepada Umno Selangor

Bagi rakyat Selangor setentunya tertanya-tanya ke poket siapakah wang peruntukan yang di berikan Najib kepada Umno negeri berjumlah RM2.71 bilion pada November 2011 untuk menawan Selangor itu pergi.
Kenyataan Pengerusi PR Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini menggesa Najib meletak jawatan sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Selangor amat relevan dengan prestasi yang di tunjukkan Najib di Selangor.

Sabotaj Syabas berhubung kegagalan penyediakan air terawat ketika tempoh berkempen baru-baru ini juga tidak mengena. Ini disebabkan keberkesanan sumber maklumat dari PR Selangor berhubung realiti sebenar krisis Air di negeri tersebut kepada rakyat.

Lebih malang lagi berikutan kekalahan Timbalan pengarah pilihanraya dan kordinator BN Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamad tewas kepada pengerusi Lajnah Guaman Pas Pusat, Mohamad Hanipa Maidin di Parlimen Sepang.

No comments:

Post a Comment